Er zijn verschillende methoden die je kunt gebruiken om klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Je kunt deze methoden grofweg opgesplitsen in kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden. Customeyes biedt ook de mogelijkheid om een combinatieonderzoek uit te voeren.
Als je kiest voor een kwantitatief onderzoek, dan wil je meestal een groot aantal respondenten ondervragen en ben je op zoek naar relatief oppervlakkige, brede informatie. De twee methodes van kwantitatief onderzoek die we het vaakst toegepast zien, zijn:
Met kwalitatief onderzoek ga je op zoek naar meer diepgaande informatie. Kwalitatief onderzoek geeft een beeld van de wensen, ervaringen, meningen of behoeften van de doelgroep. De drie methodes van kwalitatief onderzoek die we het vaakst toegepast zien, zijn:
In de meeste gevallen is het verstandig om één onderzoeksvorm per keer te doen. In uitzonderlijke situaties gebeurt het dat we een mix van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden combineren. Hiermee verzamel je brede inzichten en verrijk je die met kwalitatieve diepgang. Andersom kan kwalitatief onderzoek ook gebruikt worden onder een tiental klanten, om de belangrijkste onderwerpen voor de vragenlijst van het kwantitatieve onderzoek te definiëren. Kom erachter welke methode wij het beste bij jullie vraag vinden passen en neem contact op of lees verder op onze productpagina:
Welke methode het beste past bij jouw onderzoeksvraag, is afhankelijk van een aantal variabelen. Allereerst van de onderzoeksvraag zelf en in tweede instantie van randvoorwaarden zoals doelgroepgrootte, bereikbaarheid, informatiebehoefte en opvolgmogelijkheden. Wil je zelf op zoek naar de beste onderzoeksmethode voor je onderzoeksvraag? Dan kun je ervoor kiezen om hier de checklist voor klantenonderzoek gratis te downloaden of hier verder te lezen over de voorbereiding van een succesvol klantenonderzoek.
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen: