Zakelijke dienstverleners zijn veelvraten. Tegen alles wat hen voorgeschoteld wordt zeggen ze ‘ja’. Net als de dikke tante die je eens per jaar met kerst ziet. Linkerhand in de bak met zoutjes, de vingers van de rechterhand aflikkend: chocoladetaart. Zij mag wel wat kritischer aan de poort zijn. Toch? Het klinkt ridicuul, maar zo is het ook met de klantkeuze binnen je organisatie.
Het is tijd om je organisatie in balans te brengen met een klantendieet. Dat betekent dat je kritisch bent welke opdrachten je aanneemt en welke niet. Want weet jij precies wat je binnen krijgt of ben je net als de meesten een onbewuste eter? Laat de aorta van jouw organisatie niet zomaar dichtslibben.
Kies je klant zorgvuldig als je geen energie op hem wilt verliezen.
Meestal wordt iedere klant met open armen ontvangen. Maar zorgvuldig selecteren is een interessante opdracht als je wilt werken aan klantwaarde. Onder zakelijke dienstverleners bestaat een ‘u vraagt, wij draaien’ cultuur. Kritisch kiezen voor wie je een opdracht doet leidt op de lange termijn echter tot meer klantwaarde. Let bij je klantkeuze in ieder geval op deze drie dingen:
Soms voel je het: je besteedt teveel aandacht aan het opbouwen van een goede relatie met een klant die gewoon niet enthousiast gaat worden. Omdat je flexibel wilt zijn wijk je af van je standaard dienstverlening, maar je krijgt er niets voor terug. We noemen dit een ‘klantgezwichte’ houding. Bij een klantgezwichte houding besteed je zoveel aandacht aan kritische klanten, dat je te weinig tijd overhoudt voor je promotors.
Stop je tijd in de juiste klanten. En gebruik de ruimte die je hiermee wint om te zoeken naar meer klanten die goed passen.
Zo vind je de klant die bij je past.
Voorkom het binnenhalen van verkeerde klanten door de juiste klanten te herkennen. Bepaal van tevoren voor welke klanten je aan het werk wilt gaan. Aan welke criteria voldoet jouw ideale klant? Neem ook op voor welke klanten je een uitzondering maakt. Bijvoorbeeld omdat het gaat om een grote naam die je graag in je portfolio wilt hebben. Dit kan op korte termijn iets kosten, maar op de lange termijn juist veel opleveren.
Welke klanten passen bij jullie en welke niet? Daar kom je alleen maar achter als je met hen in gesprek gaat. Lees over hoe je dit doet en welke uitdagingen je hierbij tegenkomt in onze uitgave De Vier Fasen van Succesvol Klantenonderzoek in B2B.
Klantgericht ondernemen betekent dat de waarde vóór de klant en de waarde ván de klant in balans zijn. Als je jouw ideale klanten goed bedient, zul je deze balans op de lange termijn vinden. Bepaal dus welke klanten je wilt hebben en stop dus vooral energie in het opbouwen van een relatie met hen. Op deze manier creëer je voor beide partijen de meeste waarde. Een gezond klantenportfolio is een kwestie van bewust kiezen.