Loyaliteit is de verbondenheid of betrokkenheid van een afnemer ten opzichte van een product, dienst, merk of organisatie. Werken aan een loyaal klantenbestand betekent werken aan een betrouwbare, duurzame inkomstenbron. Precies daarom is het een veelbesproken onderwerp in de board room.
Klantloyaliteit uit zich op twee manieren:
Ja, loyaliteit is te beïnvloeden. Sterker: het is een van de meestgebruikte stuurknoppen ter wereld. Dat komt, kort door de bocht, door Fred Reicheld. Reicheld is het brein achter de Net Promotor Score (NPS). De NPS is de meestgebruikte manier om klantloyaliteit te meten, vooral omdat de methode maar bestaat uit één vraag. De score die hieruit voortvloeit omhoog brengen, is een belangrijk doel in de top van veel organisaties.
Op deze vraag kunnen we je geen eenduidig antwoord geven. Om te weten hoe je de loyaliteit van je eigen klanten beïnvloedt, moet je eerst weten wat hen loyaal maakt. Pas als je deze beredenering kent kun je de loyaliteit beïnvloeden.
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:
NPS onderzoek is niet altijd de meest interessante manier om in gesprek te gaan met klanten over jullie samenwerking. Benieuwd of het iets voor jullie is? Bekijk dan eens dit artikel.