Wat wil je bereiken met je klantenonderzoek? Wil je de dienstverlening bij je klanten toetsen, wellicht vanuit een meetverplichting? Ben je actief op zoek naar verbeterpunten waardoor je organisatie betere resultaten behaalt? Of wil je de (toekomst)visie van je klanten gebruiken om je producten, diensten of dienstverlening te vernieuwen?
Grofweg zijn dit de drie richtingen waaronder de meeste onderzoeksdoelstellingen vallen. Maar wat betekent dit voor jouw onderzoek? Er zijn allerlei methoden en frequenties waarmee je klantenonderzoek kan doen. Vragenlijsten, interviews, continu onderzoek, eens per jaar. En dan hebben we het alleen nog maar over het ophalen van klantfeedback. Net zo belangrijk is hoe je ervoor zorgt dat je medewerkers bij het onderzoek betrokken zijn zodat het onderzoek écht impact heeft. Ook daar zijn talloze manieren voor. Je dient te bepalen wat bij jouw organisatie past.
Wat is de beste manier van onderzoek doen? Dit is volledig afhankelijk van de doelstellingen die je zelf hebt. Afhankelijk van je doelstelling kunnen wij je adviseren wat de beste methode is voor je onderzoek. Misschien is dat kwantitatief onderzoek, kwalitatief onderzoek of een combinatie van beide.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het vaak over het meten van klantprocessen. Je brengt de contactmomenten met je klanten in kaart en probeert te begrijpen hoe tevreden zij zijn op die momenten. Als je dit vaak en veel doet, dan kun je daar ook verbeterpunten uit halen. Maar de essentie is dat het een soort thermometer is.
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:
Bij kwalitatief onderzoek ga je verder, je zoekt een stukje verdieping. Je probeert te begrijpen waarom klanten wel of niet tevreden zijn over jouw dienstverlening. Of je wilt weten wat de rol is die je door jouw klanten gegund wordt. Ben je bijvoorbeeld een partner of een leverancier? Elke rol heeft zo zijn eigen verwachtingspatroon. En dit verwachtingspatroon is erg belangrijk voor de tevredenheid van je klanten. Het verwachtingspatroon tussen een rol van partner of leverancier is heel verschillend.
Een combinatie van beide methoden kan ook. Zo kan je bijvoorbeeld enkele interviews inzetten om scherp te krijgen waar de vragenlijst over moet gaan. Of je verdiept de resultaten uit het kwantitatieve onderzoek met telefonische of face-to-face interviews. Je klantenonderzoek wordt een investering als het écht bij je organisatie past en je daarmee uw doelstellingen realiseert.
Wil je in gesprek met onze ervaren onderzoekers? We kunnen je uitgebreid vertellen over nieuwe (gespreks-)technieken, respondenten of ontwikkelingen in de markt. Neem contact op via 020-8946660 of mail welkom@customeyes.nl.