U herkent het waarschijnlijk wel. Door verschillende belangen, mate van invloed en wisselende rolverdelingen kan het lastig zijn om goed samen te werken met uw belangrijkste relaties: de stakeholders. Veel organisaties worstelen daarbij met vragen als: Wie zijn mijn belangrijkste stakeholders? Welke belangen hebben zij? Wat zijn hun belangrijkste behoeften? Maar ook: Wat zouden stakeholders nog kunnen verbeteren aan onze samenwerking? Het zijn onderwerpen die de organisatie bezighouden en die beantwoord kunnen worden met de resultaten van een kwalitatief stakeholdersonderzoek. Wat is een kwalitatief stakeholdersonderzoek en op welke zaken kunt u letten? De belangrijkste tips op een rij!
Veel organisaties hebben te maken met verschillende groepen met verschillende belangen. Om het nog ingewikkelder te maken verschilt de rol van uw organisatie of die van de stakeholder vaak ook nog eens per project. Veel voorkomende stakeholders zijn (semi) overheidsinstanties, maatschappelijke organisaties en leveranciers. Weet u wie uw stakeholders zijn? Om de belangrijkste stakeholders aan te wijzen, kunt u een stakeholdersanalyse uitvoeren.
In tegenstelling tot een klantenonderzoek wordt bij een kwalitatief stakeholdersonderzoek gekeken naar de kwaliteit van de samenwerking tussen ketenpartners. De keten wordt als uitgangspunt genomen, waarbij de eindklant centraal staat. Hierbij is er specifiek oog voor complexe rolverdeling van verschillende belanghebbenden. Bij een klantenonderzoek wordt gekeken hoe tevreden externe klanten zijn over de producten en dienstverlening van de organisatie.
Een kwalitatief onderzoek heeft als voordeel dat u daadwerkelijk in gesprek gaat met uw stakeholders en zo diepgaande inzichten krijgt. Onze ervaring is dat die visie en ervaringen van belangrijke relaties zeer waardevol is. Gewapend met deze informatie kan uw organisatie gericht de onderlinge samenwerking verbeteren en zelfs proberen de verwachtingen van stakeholders te overtreffen. Immers, succesvolle organisaties erkennen dat stakeholders bijdragen aan het succes of falen van de organisatie.
Staat u op het punt om een stakeholdersonderzoek uit te voeren? Onze tips helpen u daarbij! Waar kunt u op letten bij het uitvoeren van een kwalitatief stakeholdersonderzoek:
Customeyes heeft recentelijk een stakeholdersonderzoek voor De Groene Boog >
De enige constante in stakeholdervelden is dat ze altijd veranderen. In deze uitgave leer je hoe je de belangen van je stakeholders in kaart brengt én hoe je hier op strategisch niveau rekening mee kunt houden. Zodat je beter in staat bent om een omgevingsgericht einddoel te verwezenlijken.
In het praktische e-book ‘Stakeholdermanagement in turbulente tijden’ leer je: