Klantentevredenheid – De uitspraak ‘de klant is koning’ kennen we al decennia. Maar dat betekent niet dat het een achterhaald gegeven is. In tegendeel zelfs. Juist in deze tijd is klantentevredenheid relevanter dan ooit.
Waar mensen vroeger hun leven lang klant bleven bij dezelfde energieleverancier, telecomprovider of supermarkt, zijn ze nu grilliger dan ooit. Markten en klantwensen veranderen razendsnel. Wil je als bedrijf of organisatie overleven, dan moet je in staat zijn constant op die veranderende wensen in te springen. Doe je dat niet, dan raak je klanten kwijt. Sturen op klantentevredenheid is dan ook noodzakelijk. Goed klanttevredenheidsonderzoek helpt daarbij.
Volg de vier fasen van succesvol klantenonderzoek en haal bruikbare inzichten op. Hiermee kan jij verantwoorden, verbeteren of vernieuwen.
Meer informatieOp boekingssites, recensiesites voor restaurants en bij online retailers luchten consumenten gretig hun hart. Een negatieve beoordeling is tegenwoordig zo getikt. En die negatieve recensies kunnen veel impact hebben op je business. In deze tijd van openbaarheid, is het belangrijk goed te reageren op de input van je klanten. Het vergt soms wat lef, maar klanten waarderen het wanneer bedrijven online transparant zijn over wat ze kunnen en wat ze doen.
Veel organisaties staan te springen om goed personeel. En dat (nieuwe) personeel let op veel meer dingen dan alleen een goed salaris en voldoende vakantiedagen. Een prettige werkomgeving is bijvoorbeeld belangrijk. Tevreden klanten dragen daar aan bij. Dat ziet Guido Heezen, oprichter van onderzoeksbureau Effectory, ook: ‘Tevreden klanten zijn heel stimulerend. Er is sprake van een gigantische wisselwerking. Net zoals wanneer je fluitend naar je werk gaat en iedereen lachend begroet. Dan maak je iedereen om je heen blij en heb je zelf ook een veel leukere dag.’
Het omgekeerde is natuurlijk ook waar: tevreden medewerkers zorgen voor een hogere klantentevredenheid. ‘Als de bedrijfscultuur goed is, zal de medewerker zich meer betrokken voelen bij de organisatie en meer bevlogen zijn in het werk. En dat leidt tot tevreden en loyale klanten’, aldus Heezen.
Hoewel markten en klantwensen sneller veranderen dan ooit, blijven bepaalde redenen voor klantentevredenheid altijd overeind. Klantentevredenheid levert zakelijk nou eenmaal veel op. In de kern komt het erop naar dat tevreden klanten langer bij je blijven. En dat heeft een positief effect op de omzet- en winstcijfers. Ze zijn namelijk ook geneigd méér producten bij je af te nemen naarmate ze langer klant zijn. Met positieve aanbevelingen zorgen tevreden klanten voor nieuwe klanten. En het kost je minder geld om een tevreden klant te behouden dan een nieuwe klant binnen te halen. Een opwaartse spiraal!
De best gelezen artikelen worden samengevat in een maandelijkse nieuwsbrief.
Meer informatie