Iedere communicatiemanager weet dat er niet zoiets bestaat als een stabiel stakeholderveld. Sommigen weten precies hoe ze met deze instabiliteit om moeten gaan, terwijl anderen er constant mee worstelen. Waar komt al die beweging vandaan? En is een stakeholdersanalyse is de oplossing voor worstelende managers?
In een stakeholderomgeving is er altijd onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor sommige taken. En vanaf het moment dat er een perfecte balans is in deze taakverdeling, verandert de regelgeving. Of er valt een stakeholder weg. Of er komt er een bij! Het maakt niet uit waar de verandering vandaan komt, want de uitkomst is altijd hetzelfde; er rijzen opnieuw vragen over wie welke taken oppakt. Deze beweging zorgt bij veel managers voor een ongemakkelijk gevoel.
Veel managers zien een stakeholdersanalyse als oplossing voor dit gevoel van ongemak. Want een analyse leidt tot inzicht. En inzicht betekent overzicht, right? Wrong.
Er is een universele waarheid over onderzoek onder stakeholders: de uitvoerbaarheid van inzichten belangrijker is dan de hoeveelheid. Een stakeholdersonderzoek is namelijk maar zo waardevol als de uitvoerbaarheid van de resultaten.
Onderzoek waaruit héél veel inzichten komen, is dus niet per se nuttig onderzoek.
In onze ogen op het moment dat de inzichten die eruit komen je in staat stellen om je werk op dagelijkse basis beter te doen.
Vergelijk het met autorijden. Enig inzicht in hoe je auto reageert op jouw handelen is wel handig. Maar ben je een betere bestuurder als je precies weet hoe snel je auto van 0 naar 100 optrekt? Waarschijnlijk niet. Meer kennis staat dus niet gelijk aan beter je taak kunnen uitvoeren. Right? Right.
De enige constante in stakeholdervelden is dat ze altijd veranderen. In deze uitgave leer je hoe je de belangen van je stakeholders in kaart brengt én hoe je hier op strategisch niveau rekening mee kunt houden. Zodat je beter in staat bent om een omgevingsgericht einddoel te verwezenlijken.
In het praktische e-book ‘Stakeholdermanagement in turbulente tijden’ leer je:
De effectiviteit van je analyse valt of staat dus met de uitvoerbaarheid van je resultaten. Maar naar welke resultaten ben je op zoek? Welke informatie heb je nodig voor een volledige stakeholdersanalyse? Hoewel er een heleboel relevante vragen zijn die je kunt stellen, is dit drietal essentieel:
1. Welke belangen streven wij na? Je hebt informatie nodig over jullie doelen op zowel korte als lange termijn. Beschrijf wat jullie binnen zes maanden willen bereiken, maar ook waar jullie over vijf jaar willen zijn. Deze informatie heb je nu nodig om straks te bepalen welke plek jullie in het stakeholderveld innemen ten opzichte van jullie stakeholders.
2. Welke stakeholders hebben we nodig om onze belangen te realiseren? Dit kun je zien als een analyse van prioriteiten. In de waan van alledag is het moeilijk om te bepalen welke stakeholders cruciaal zijn om jullie taken uit te voeren. Doe een stapje terug en bekijk van een afstand welke stakeholders jullie écht nodig hebben om de belangen uit vraag 1 te realiseren.
3. Welke belangen streven onze stakeholders na? Dit is de moeilijkste vraag, omdat je er input van je stakeholders voor nodig hebt. Hoe je dat écht goed doet, lees je in onze checklist voor gedegen onderzoek.
Als je wel eens een stakeholdersanalyse gedaan hebt, dan weet je waarschijnlijk hoe verwarrend en tegenstrijdig de uitkomsten soms zijn. Een van de lastigste vragen voor communicatiemanagers om te beantwoorden, is ‘hoe bouw ik een strategie als iedere stakeholder iets anders wil?’ Customeyes geeft dagelijks antwoord op deze vraag met het rolverwachtingenmodel.
Dit model gaat uit van de ‘rol’ die de stakeholder een organisatie geeft. ‘Rol’ is een cruciaal woord. Het zegt iets over hoe je met verschillende verwachtingen van verschillende stakeholders om kunt gaan. Doordat een rol meerdere verwachtingen samenvoegt in één verwachte houding, geeft het overzicht. Een rol is dan ook een mooie manier om verwarrende resultaten van je stakeholdersanalyse een plaats te geven. Dit klinkt misschien nog een beetje abstract. Een korte uitleg met het voorbeeld van de twee ‘basisrollen’ verheldert hopelijk de kern:
Geven je stakeholders je de rol van uitvoerder, dan zijn ze simpelweg op zoek naar een oplossing voor een concreet probleem. Jij bent de oplossing. Een goed voorbeeld is een energiemaatschappij. Die levert de stroom waar klanten om vragen.
Bij de rol van partner draagt de dienstverlening van je hele organisatie bij aan een vertrouwensband, waarmee je een sterke relatie opbouwt met je stakeholder. Wederzijds vertrouwen is de kern van een partnerschap.
Het rolverwachtingenmodel van Customeyes vat de rollen die stakeholders je gunnen samen in één overzichtelijke weergave. Je leest er alles over in onze nieuwe uitgave ‘stakeholdermanagement in een veranderende omgeving’.
De beslissing om een stakeholdersanalyse te maken is dus zó gemaakt, maar uitvoeren is een heel ander verhaal. Ons advies is om bij de kern te blijven. Met antwoord op de drie essentiële vragen uit de stakeholdersanalyse, heb je de juiste informatie om een rolverwachtingenmodel uit te werken. En met het rolverwachtingenmodel van Customeyes creëer je weer overzicht in je bewegende stakeholderveld.