Klantgerichtheid is een veel besproken onderwerp, zowel bij commerciële organisaties als non-profit instellingen. Het blijkt lastig om de vaak veeleisende klant van tegenwoordig tevreden te stellen. Het probleem dat daarbij komt kijken is dat ontevreden klanten hun onvrede snel verspreiden via het internet. Er kunnen steeds meer ‘reviews’ verschijnen over jouw organisatie, die kunnen je maken of breken.
Hoe zorg je ervoor dat iedereen in je organisatie daadwerkelijk klantgericht werkt? En dat klanten niet alleen tevreden zijn over jou, maar echt supporter van de organisatie worden? Zodat ze positief over de organisatie spreken en jullie aanraden bij anderen?
Het is alleen mogelijk om klantgericht te werken als de gehele organisatie zich van deze manier van werken bewust is. Zie het als een teamsport: Als TEAM (Together Each Achieves More) bereik je veel meer dan ieder voor zich. Het team heeft als gezamenlijk doel om supporters van klanten te maken. Dit realiseer je je alleen als de klantwensen en verwachtingen continu gedeeld worden met iedereen binnen de organisatie.
Als je er daadwerkelijk in slaagt om de klantgerichtheid in jouw gehele organisatie op één te zetten, merk je vanzelf dat je klanten dit waarderen. Dat ze merken dat hun klantwensen centraal staan en dat je een organisatie bent die luistert naar haar klanten. Voor elke organisatie is dit mogelijk. Wil je een langdurige relatie opbouwen met je klant (commerciële sector) of wil je juist je klant snel en correct van dienst zijn (overheidsorganisatie)? Door de klantwensen en verwachtingen te delen met de gehele organisatie, draagt iedereen zijn steentje bij in een klantgerichte aanpak en zal je merken dat je eenvoudiger supporters krijgt.
Met het klantenonderzoek van Customeyes sta je continu in contact met je klanten. Jij en jouw medewerkers weten met behulp van een sympathieke manier van continu onderzoek precies wat er speelt en wat de verwachtingen van je klanten zijn. Jouw team (hele organisatie) wordt voortdurend gevoed met concrete actiepunten om de klant nog beter van dienst te zijn. Zo werk je aan een klantgerichte organisatie, waar ook medewerkers met meer plezier zullen werken.