Een gezonde les tijdens een gesprek in Zeeland…
‘Heb je wel eens gehoord van blue zones?’
‘Daar leven de mensen veel langer, gezonder en gelukkiger’. Tegenover me zit de Ronald de Meij, directeur van de GGD in Zeeland. ‘En dat willen wij ook: blue zones in Zeeland.’ Mijn aandacht is gelijk getrokken. Natuurlijk wil ik ook langer leven en zeker als dat nog een beetje gelukkig en gezond kan. En het kan mij dan niet schelen of de zone blauw, geel of rood is.
GGD Zeeland heeft een proces in gang gezet om forse gezondheidswinst te boeken in de provincie. Het is gebaseerd op het blue zones gedachtegoed en heet de Vitale Revolutie.
Zo staan stakeholders van GGD GHOR tegenover innovatief gedachtegoed in de sector
Op de wereld is een aantal gebieden waar mensen daadwerkelijk langer, gelukkiger en gezonder leven, zoals Sardinië, Okinawa en Ikaria. Deze plaatsen worden blue zones genoemd. Hoewel de gebieden verspreid over de hele wereld liggen, hebben de mensen die er leven een groot aantal kenmerken gemeen. Ze hebben allemaal een soort doel in het leven, zijn vaak gelovig, eten bonen en drinken iedere dag een glaasje wijn. Ze omringen zich door geliefden en stellen die op één en drukken dagelijks hun pauzeknop goed in. Even ontstressen. Bovendien leven ze in een omgeving die hen stimuleert om zich natuurlijk te bewegen door bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes en tuinieren.
Het geheim van blue zones is om de juiste omgeving te creëren rond mensen.
Vanuit zijn rol kan de GGD daar een belangrijke rol in spelen. De missie van de GGD is namelijk om de publieke gezondheid te bewaken, beschermen en bevorderen. De GGD richt zich hier niet alleen op zijn uitvoerende kerntaken op het gebied van publieke gezondheid, maar gaat verder. Door een rol te pakken die samenwerkingspartners en bedrijven verbindt vanuit een duidelijke visie op vitaliteit. De filosofie is dat je ervoor moet zorgen dat de leefomgeving van mensen zo wordt vormgegeven dat de logische keuze altijd de gezonde keuze is. Meer fietsen stimuleer je door mooie paden aan te leggen. En bij Albert Heijn kunnen de kleintjes tegenwoordig altijd een gratis banaantje of appeltje krijgen. Iedereen blij.
Wat staat dit in schril contrast met de rolopvatting van andere organisaties. Vaak genoeg zien we een minder aansprekend verhaal. Een directeur die omgevingsgericht werken onzin vindt. Omdat niet hij, maar de gemeente bepaalt wat de organisatie moet doen. Voor een GGD zou dit betekenen dat je puur een professionele uitvoerder bent. En dat je vooral stuurt op de kwaliteit van je kerntaak. Ik ga zeker niet ontkennen dat het belangrijk is om je dienstverlening te meten, maar je maakt daar niet het verschil. Niet voor je omgeving, en niet voor je eigen mensen.
welke rol geven je stakeholders jou? In het praktische e-book ‘Stakeholdermanagement in een veranderende omgeving’ leer je hoe je een stakeholdersanalyse gebruikt om meer overzicht te krijgen in je lokale stakeholdervraagstukken.
ONTVANG HET E-BOOK GRATIS
Ik zie het als onze taak om organisaties te helpen om een duidelijk inzicht te krijgen in de rollen die de omgeving hen gunt. Alleen al het inzicht in rollen helpt om te bepalen waar je voor staat. Ben je alleen de professionele uitvoerder, of durf je ook de rol op te pakken van bijvoorbeeld een visionaire netwerkregisseur? De GGD Zeeland weet het wel. Zij brengen de boel in beweging en betrekken alle belangrijke spelers bij het verwezenlijken van hun droom via De Vitale Revolutie. Zodat het een vliegwiel wordt en geen kleine stuiptrekking. Zo loop je geen blauwtje!