‘Is onze NPS score van +5 nou goed of slecht?’. Dit is een vraag die bedrijven die pas net meten met de Net Promotor Score vaak hebben. Het antwoord op deze vraag verschilt per branche, per land, per afdeling zelfs. De enige manier om iets zinnigs te kunnen zeggen over de Net Promotor Score is door aanvullende informatie te verzamelen. En de meest gebruikte soort aanvullende informatie is de benchmark.
Klantonderzoeker Ernst-Jan Kruize en senior-research consultant Gerrit Piksen onderzochten onder Nederlandse consumenten in welke mate zij bedrijven in zeven verschillende sectoren zouden aanbevelen. Zij ontdekten grote verschillen tussen de verschillende branches. Daarom is het niet mogelijk om met alléén je eigen NPS score iets te zeggen over of je het goed doet of niet. Je hebt extra informatie nodig.
De gemakkelijkste manier om een NPS score wel te interpreteren, is met een benchmark die gevuld is met een aantal branchegenoten. Als je een score hebt die vergelijkbaar is met die van je branchegenoten, dan doe je het dus ok. Heb je bijvoorbeeld een NPS van -2, dan zijn er meer klanten die zich negatief over je uitlaten dan positief en doe je het niet goed. Toch? Klopt, ténzij je werkt bij een Nederlands bouwbedrijf. Dan zit je namelijk prima op de benchmark.
De meeste onderzoeksbureaus hebben een NPS benchmark per branche. Maar als je een onderzoek uitvoert in eigen beheer, dan heb je dit soort informatie vaak niet voorhanden. Er zijn dan andere manieren waarop je een indicatie kunt krijgen van of je het goed doet:
Maar de meest zuivere manier om de NPS zonder benchmark te interpreteren, is om een aanvullende open vraag te stellen. Met de open vraag, vraag je om een verduidelijking van de score die een respondent je geeft.
Customeyes heeft een eigen benchmark voor de meeste branches. Benieuwd of we ook voor jouw branche een benchmark hebben? Neem dan contact met ons op. Ben je op zoek naar meer algemene benchmarks? Online kun je vaak wat algemene gegevens vinden. Hier bijvoorbeeld. Voor je zo’n score aanneemt als standaard, is het verstandig om te bekijken hoe de hij is opgebouwd. Niet alle benchmarks zijn namelijk van hoge kwaliteit. Probeer deze vragen te beantwoorden:
Als je de NPS hebt gemeten en vergeleken met de benchmark, begint het echte werk. Pas als je aan de slag gaat met klantgerichtheid en procesverbetering, kun je jullie score en het aantal promotors van je bedrijf vergroten. Dit begint in de meeste organisaties met diepgaander onderzoek onder klanten: waar zijn de promotors nou zo blij mee? En wat gaat er mis volgens de criticasters? Lees hier vijf tips om NPS onderzoek effectief in te zetten.
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen: