Uit een onderzoek van Werken bij Merken blijkt dat 41% van de ondervraagden het liefst bij een klantgerichte organisatie werkt. Het ideaal van een klantgerichte organisatie wordt verreweg het belangrijkst gevonden; duurzaamheid staat met 25% op de tweede plek. De uitkomst van het onderzoek is een extra stimulans voor organisaties om de klantgerichtheid te verbeteren.
Uw organisatie klantgerichter maken en zo uw waarde voor klanten vergroten? Vraag het gratis E-book “De juiste route naar meer klantwaarde” aan. Het E-book gaat in op de Klantgerichtheidsladder. Hiermee ziet u in één oogopslag hoe klantgericht uw organisatie momenteel is en waar u het beste uw aandacht op kunt richten. Het geeft u direct praktische handvatten!
Vraag het gratis E-book aan!
Dat medewerkers het liefst bij een klantgerichte organisatie werken is een extra stimulans voor organisaties om de klantgerichtheid te verbeteren. Niet alleen maakt een organisatie zichzelf aantrekkelijker voor nieuwe talenten, het kan een extra argument zijn in de directiekamers om de behoeften van de klant verder centraal te stellen. Bovendien heeft klanttevredenheid een grote invloed op het werkplezier van de medewerkers. Medewerkers werken veel prettiger en zijn meer gemotiveerd, wanneer zij werken met tevreden klanten. Genoeg redenen dus om te werken aan de klantgerichtheid van de organisatie. Maar hoe doe je dat?
Hans Hylkema: “Het geheim zit ‘m in het stimuleren van het klantbewustzijn van medewerkers.”
Dit is precies de vraag die Hans Hylkema, Directeur van Customeyes vaak voorbij hoort komen. Hylkema beantwoordde in reactie op het onderzoek van Werken bij Merken deze vraag live op BNR Radio. “Het geheim zit ‘m in het stimuleren van het klantbewustzijn van medewerkers. Klantbewustzijn is het besef dat het welzijn van klanten belangrijk is voor het succes van de organisatie. Dit besef kan gestimuleerd worden door medewerkers zélf te laten ervaren hoe klanten werken, wat zij vinden en waar zij behoefte aan hebben. In een open gesprek onder begeleiding van een ervaren interviewer horen medewerkers uit eerste hand wat voor klanten belangrijk is. Eenmaal terug op kantoor geven deze gesprekken veel energie om de inzichten om te zetten in verbeterplannen. Soms kunnen er al eenvoudige acties ondernomen worden om meer waarde te bieden aan de klant.”