Een sterk kwantitatief onderzoek onder je klanten valt of staat bij een goede vragenlijst. Maar waaraan moet een vragenlijst voldoen? Zeven tips voor een goede vragenlijst voor kwantitatief onderzoek.
Kwantitatief onderzoek onder klanten gebeurt meestal via een gestructureerde vragenlijst. Alle respondenten krijgen dezelfde vragen. De meeste vragen zijn gesloten, dus respondenten kiezen tussen vooraf vastgestelde antwoorden (bijvoorbeeld op de veel gebruikte vijfpuntsschaal van ‘helemaal niet mee eens’ tot ‘helemaal mee eens’). Dit is nodig om de resultaten te kunnen kwantificeren.
Een goede vragenlijst maken is cruciaal voor de impact van je onderzoek. Een goede vragenlijst zorgt er minimaal voor dat je…
Zeven tips die je op weg helpen om een goede vragenlijst te maken.
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:
Bij kwantitatief onderzoek is het belangrijk om een gevalideerde vragenlijst te gebruiken. Dan weet je namelijk zeker dat je de dingen meet die je wílt meten en dat de resultaten reproduceerbaar zijn. Het is lastig om zelf een gevalideerde vragenlijst te maken. Daarom kiezen veel bedrijven voor vragenlijsten die al beproeft zijn. Online zijn veel van dit soort vragenlijsten te vinden. Je kunt proberen om deze vragenlijsten te gebruiken om zelf een enquête samen te stellen die voldoet aan jullie kennisbehoefte.
Maak een keuze voor een geschikte antwoordschaal. Dit kan bijvoorbeeld een tienpuntsschaal of een vijfpuntsschaal zijn. Bij een vijfpuntsschaal leg je jouw klanten vragen of stellingen voor die ze kunnen beantwoorden met ‘helemaal mee oneens’, ‘mee oneens’, ‘neutraal’, ‘mee eens’ of ‘helemaal mee eens’. Door in het hele onderzoek dezelfde antwoordschaal te hanteren, blijven de antwoorden vergelijkbaar en kwantificeerbaar. Je kunt ook kiezen voor gesloten vragen met slechts twee antwoordopties: ‘ja’ of ‘nee’.
Het moet leuk zijn voor klanten om aan jullie onderzoek mee te doen. En een lange vragenlijst helpt daar niet bij. In tegendeel: het schrikt juist af. Houd je enquête daarom zo kort mogelijk. Als richtlijn kun je een invultijd van tien minuten aanhouden. Verplaats je bij het opstellen van vragen ook in de positie van de respondent. Als de respondent een term niet begrijpt of verkeerd interpreteert, kan hij de vraag niet goed beantwoorden.
Waar willen jullie graag meer over weten? Over hoe klanten kijken naar jullie medewerkers, de communicatie of de prijs-kwaliteit verhouding van jullie producten? In navolging van tip vier: richt je bij het opstellen van je vragenlijst op de hoofdzaken en neem alleen stellingen op over zaken waar jullie aan kunnen werken.
Kies bij het opstellen van de vragenlijst voor een positieve, neutrale of negatieve formulering. Je kunt verschillende vormen met elkaar te combineren, maar dan duurt de dataverwerking na afloop van het onderzoek langer. Je moet je vragen dan namelijk omcoderen.
Er zijn altijd klanten die meer willen vertellen over de reden achter hun score. Om ze die kans te geven, kun je open vragen opnemen. De antwoorden op open vragen zijn meestal een bron van nuttige informatie waarmee je meteen aan de slag kunt. Maar de open vragen nemen ook weer extra ruimte in waardoor je vragenlijst langer lijkt. Beperk daarom het aantal open vragen.
Een visueel aantrekkelijke vragenlijst maakt een vragenlijst invullen voor respondenten een stuk plezieriger. Je maakt een vragenlijst aantrekkelijker met design, bijvoorbeeld in lettertypes en kleuren. Veel organisaties gebruiken de kleuren en het logo van hun huisstijl. Dit vergroot de herkenbaarheid en heeft zo een positief effect op de respons.