Kwantitatief onderzoek methode. Hoe tevreden zijn je klanten? De beste én meest voor de hand liggende manier om daarachter te komen is door het ze te vragen in een kwantitatief klantenonderzoek. Maar welke methode van kwantitatief onderzoek is daarvoor het beste? In dit artikel gaan we ervanuit dat je al gekozen hebt voor een kwantitatief onderzoek. Twijfel je nog over kwantitatief of kwalitatief onderzoek? Lees dan hier verder.
Hoewel je al een belangrijke keuze hebt gemaakt voor kwantitatief klantenonderzoek, ben je er nog niet. Er zijn namelijk verschillende manieren om deze vragenlijst onder de ogen van je klant te krijgen. En de keuze die je hierin maakt, heeft een grote impact op de respons.
Op welke manier kun je een vragenlijst onder de ogen van je klanten krijgen?
Bij online klantenonderzoek stel je de vragenlijst online op met vragenlijstsoftware. Respondenten krijgen een uitnodiging (meestal in de mail) met een linkje naar het onderzoek toegestuurd. Bij Customeyes werken we met professionele vragenlijstsoftware, maar als je geen budget hebt, kun je je kwantitatieve onderzoek ook met vrijwel gratis tools als survey monkey opzetten.
Volg de vier fasen van succesvol klantenonderzoek en haal bruikbare inzichten op. Hiermee kan jij verantwoorden, verbeteren of vernieuwen.
Meer informatieBij deze methode benader je klanten telefonisch voor het onderzoek. De enquêteur neemt het hele klantenonderzoek telefonisch af.
Bij schriftelijk kwantitatief klantenonderzoek stuur je de vragenlijsten per post uit naar je klanten. Zij vullen de lijst in en sturen hem terug.
Ga bij jezelf na: welke informatie heb je al van je klanten (telefoonnummers, emailadressen)? En hoe denk je dat ze het liefst benaderd worden? Het benaderen via de juiste methode, kan een enorme boost aan je respons geven. En de hoogte van je respons kan je onderzoek maken of breken. Wil je jouw klanten een uitgebreid onderzoek voorleggen, dan kies je waarschijnlijk eerder voor online. Maar heb je een aantal heel gefocuste onderwerpen, dan kan telefonisch onderzoek een snelle en doeltreffende methode zijn. Bekijk je liever eerst een voorbeeld van kwantitatief klantenonderzoek? Klik dan hier.