Dus jij wilt een onderzoeksbureau inhuren voor kwalitatief onderzoek onder je klanten? Dan is de kans groot dat je een beetje overweldigd bent. Want het online aanbod is zó groot. Waar moet je nou precies op letten? Drie kenmerken van een goed kwalitatief onderzoeksbureau:
Een goed onderzoeksbureau denkt actief met je mee. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar het gebeurt niet altijd. Een vraag die je altijd wilt stellen, is: wat voor soort onderzoek past het beste bij de vragen die je hebt? Is de keuze voor kwalitatief onderzoek überhaupt wel de juiste? En hoe voer je dat dan idealiter uit?
Een goed onderzoeksbureau stelt ook vragen aan jou. Heb je een klein budget en wil je veel zelf doen? Of zoek je een bureau dat een stap verder gaat en de data vertaalt naar actieplannen? Met een antwoord op deze vragen brengt een onderzoeksbureau jouw behoeftes in kaart. Om vervolgens te bepalen hoe ze het beste een antwoord kunnen vinden op jouw vraagstuk.
Een goed onderzoeksbureau kan meestal meer bieden dan één kant en klare oplossing.
Ieder klantenonderzoek is weer anders. Logisch, want bij een grote toeleverancier met klanten over de hele wereld spelen andere business vragen dan bij een kleine zorginstelling of een financiële dienstverlener.
Klop je aan bij een onderzoeksbureau dat meteen haar enige onderzoeksmethode naar voren schuift? Bijvoorbeeld een vaste online vragenlijst? Vraag dan nog eens goed door naar hun gedachten over andere methodieken.
Een goed kwalitatief onderzoeksbureau beschikt namelijk over een uitgebreide set gereedschap. Daaruit kiezen ze de gereedschappen – onderzoeksmethoden – die het beste passen bij jouw onderzoeksdoel.
Zo kun je beginnen met een kwantitatief onderzoek onder een grote groep klanten, om daarna in kleine focusgroepen door te praten over opvallende uitkomsten. Of je nodigt meteen een beperkt aantal strategische klanten uit voor een-op-een diepte-interviews.
Het bureau legt je de verschillende scenario’s voor en helpt je met een keuze voor de oplossing die het beste past.
Een goed onderzoeksbureau neemt niet alle opdrachten aan.
Stel dat blijkt dat het bureau waarmee je in gesprek bent níet de juiste gereedschappen in huis heeft om jouw onderzoeksvragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld omdat ze veel meer gefocust zijn op kwantitatief in plaats van kwalitatief onderzoek. Dan wil je het liefste dat het bureau daar open over is. Een goed onderzoeksbureau is dat. En verwijst je door naar een concullega die wel met jouw onderzoekvraag om kan gaan.
Tip om een goed kwalitatief onderzoeksbureau te vinden
Het is handig om de zoektocht naar een passend kwalitatief onderzoeksbureau voor te bereiden. Het helpt als je vooraf – het liefst met een groepje collega’s – goed nadenkt over het doel van jullie klantenonderzoek. Hoe zien jullie het onderzoek voor je? Het bureau weet dan veel sneller wat ze voor je kunnen betekenen.