Klanttevredenheidsmodel – Als je klantrelaties wilt verbeteren aan de hand van klanttevredenheidsonderzoek, dan heb je een model nodig waarmee je diepgaande informatie ophaalt over jullie klantverwachtingen. Een van de meest onderbouwde modellen op het gebied van klanttevredenheid is dat van Finse marketingwetenschapper Christian Grönroos. Hoe steekt zijn model precies in elkaar? En belangrijker nog: hoe pas je het toe in je dagelijkse praktijk?
Het Total Perceived Quality-model van Grönroos gaat ervan uit dat de tevredenheid van een klant het verschil is tussen de verwachte kwaliteit en de ervaren kwaliteit. Komen verwachting en ervaring overeen, dan is de klant tevreden. Overstijgt de ervaring de verwachtingen van de klant, dat is hij heel tevreden. En als de ervaring achterblijft bij de verwachtingen, dan heb je vanzelfsprekend een ontevreden klant.
Hoe komt die klantverwachting precies tot stand? Volgens Grönroos spelen deze vier factoren een rol:
Het gebeurt nog te vaak dat marketing- en sales management een klantstrategie opzet, zonder daar ook maar één klant bij te betrekken.
We hebben dit boekje geschreven voor iedereen die bezig is met de positionering van producten, diensten of hun hele organisatie.
Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:
Hoe zit het met die andere bepalende factor van klanttevredenheid: de ervaring van jouw product of dienst door de klant?
Volgens Grönroos zijn klantervaringen afhankelijk van:
Onderzoek aan de hand van het model van Grönroos helpt je helder te krijgen wat klanten van jouw organisatie verwachten, wat ze daadwerkelijk ervaren en waar de verbeterpunten liggen. Dat is de theorie. Maar hoe pas je dit klanttevredenheidsmodel toe in praktijk? Hoe maak je al die opgehaalde informatie inzichtelijk en hoe vertaal je het door naar concrete verbeterpunten? Customeyes ontwikkelde voor dit doel het Klantwaardemodel©. Dit is een visuele vertaling van het model van Grönroos. Je krijgt in één blik het antwoord op drie vragen:
Door de juiste vragen aan je klanten te stellen op waardeniveau, ontdekken we wat ze van je verwachten. Welke waarden zijn belangrijk voor hen?
Welke waarden die klanten belangrijk vinden, maak je nu al waar? En op welke punten is er nog ruimte voor verbetering? We delen je klantverwachtingen op in drie niveaus en kijken hoe je scoort op iedere belangrijke klantwaarde.
We laten zien op welke gebieden je met jouw organisatie echt het verschil kunt maken.
Het Klantwaardemodel© onderscheidt drie niveaus van klantwaarden:
Een belangrijk element uit het Klantwaardemodel© is de rol die de klant jou gunt. Ziet de klant jullie als een leverancier of meer als een deskundige partner? Zoals leverancier en partner bestaan tientallen rollen. Bij iedere rol hoort een ander verwachtingspatroon.