Een collega plaatste laatst een hand op mijn schouder en zei: “Ik vind jou een waardevolle collega door jouw kritische blik.” Dit compliment zorgde voor een lach op mijn gezicht en ik voelde mij gewaardeerd. Waardering uitspreken heeft op organisatieniveau ook voordelen.. Ben jij benieuwd hoe je door waardering te uiten naar je medewerkers organisatiesucces kan behalen en bijdraagt aan klantgerichtheid? In deze blog krijg je concrete tips & tricks die jij kan vertalen naar jouw organisatie.
Ideale werksfeer
In Nederland zijn we niet gewend op de werkvloer complimentjes te geven óf te ontvangen. We geven ze zelfs niet aan mensen met wie we dagelijks samenwerken. Toch hebben complimenten een grotere kracht dan we beseffen. Elke blijk van respect, zelfwaardering of aandacht draagt bij aan onze eigenwaarde. Erkenning ervaren behoort namelijk tot de basisbehoeften van de mens. Met complimenten benader je collega’s positief en dat verhoogt werkplezier en collegialiteit.
Koester de kartrekker
Klantgerichte organisaties nemen de mening van hun klanten en medewerkers serieus. Dat kan je doen door input van klanten of collega’s te vragen. Vraag naar hun ideeën en gebruik die om jouw organisatie te verbeteren. Zeker kartrekkers zijn van waarde om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Dat zijn medewerkers die gedreven zijn om klantgericht te werken. Ze zijn de ambassadeurs van je organisatie.
De kracht van betrokken en bevlogen werknemers
Complimenten geven heeft een duurzaam effect. Het is één van de middelen die ervoor zorgt dat medewerkers betrokken worden. Betrokken en bevlogen medewerkers zijn vastberaden, proactief, zijn productiever en letten op kwaliteit. Daarnaast zijn ze minder ziek en werken ze aan het succes van de organisatie op lange termijn. Met deze trotse medewerkers kan je samen aan de gedeelde visie werken en dat ligt ten grondslag aan een klantgerichte organisatie.
Tips & Tricks
En voor nu?
Geef het goede voorbeeld. Spreek eens waardering uit naar jouw collega. Het kost niets en je bereikt er veel mee. Meer over het creëren van de juiste werksfeer en het uitspreken van waardering lees je in ons E-book ‘De 7 Succesfactoren van een klantgerichte organisatie’.