Leuk al die leiderschapstrainingen over dienend en situationeel leiderschap. Maar waar vind ik nou een leiderschapstraining die me de ‘fijne’ kneepjes bijbrengt van de stijl van leiders als Trump, Poetin en Xi Jinping? Als alle wereldleiders het voorbeeld geven, dan kan het mij toch ook helpen om een klantgerichte organisatie van wereldklasse te bouwen?
In het kader van een leven lang leren heb ik afgelopen maand zelf ook een training gevolgd. Over leiderschap en dan vooral over hoe ik me dienend kan opstellen en ook hoe ik situationeel kan leidinggeven. Best nuttig. Het gaat er uiteindelijk om dat het team zelf in de lead is. En dat je als leider authentiek bent, een aansprekende richting schetst en de grootste hindernissen wegneemt. Tot zover eigenlijk niets bijzonders. Maar zorgen al deze mooie leiderschapstrainingen nu voor meer impact?
Als ik thuiskom en het nieuws aanzet, zie ik Trump, Poetin en Xi Jinping. Het zijn leiders met een groot ego. Ze zijn niet wars zijn van zelfverheerlijking en hebben de touwtjes stevig in handen. Zo heeft Xi Jinping de grondwet laten veranderen en kan hij levenslang de leider van China blijven. En ook Poetin en Trump houden zichzelf stevig in het zadel. Deze leiders leven weliswaar in een ander werelddeel en zitten in de politiek. Maar is het in het bedrijfsleven zo anders? Want ook in bedrijven is er veel politiek gedoe. Er worden machtsspelletjes gespeeld en er wordt voortdurend aan stoelpoten gezaagd. Is het dan effectief om te blijven trainen op dienend en situationeel leiderschap?
In onze onderzoeksresultaten zit een duidelijk patroon. Klantgerichtheid krijgt vorm door een gedragen richting vanuit de organisatie, die duidelijk genoeg is om op individueel niveau actie te ondernemen. In organisaties met een duidelijke richting is er helderheid over de doelen van de organisatie; de koers. Hierbij speelt goede interne communicatie vanuit het management een belangrijke rol. Maar ook op teamniveau voel je dat iedereen de koers kent. Teamleden in een organisatie met een duidelijke richting, weten op individueel niveau hoe zij kunnen bijdragen aan de teamdoelen.
Speciaal voor managementteams en marketing- en salesmanagers die verantwoordelijk zijn voor het klantgericht maken van hun organisatie.
Meer informatieIn Nederland zijn we ‘manager-moe’ en willen we werken met zelfsturende teams en met veel inspraak en overleg. Geen controlerende managers, maar een gedeelde vertaling van de belangrijkste klantwaarden. Het klinkt mooi, maar de uitdaging zit er in om dat ook voor elkaar te krijgen.
Het helpt dat klantgerichtheid vrijwel altijd hoog staat op de strategische agenda. Maar het betekent niet dat iedereen dan ook meegaat. Wij zien koninkrijkjes die met hand en tand verdedigd worden. Goede rationele keuzes die door ondergrondse spelletjes worden ondermijnd. Dan geldt het recht van de sterkste. Niet gelijk hebben, maar gelijk krijgen. En als de waarheid je niet bevalt, dan typeer je het als ‘het is maar een mening’. Of eventueel als ‘fake news’.
Vrijwel iedere trainer benadrukt op zo’n moment het belang van luisteren, inlevingssvermogen en authentiek leiderschap (wat dat ook precies betekent). En van nature volg ik hen. Maar ergens denk ik soms dat er iets mist.
Een leiderschapsstijl à la Trump wordt al snel in een verdomhoekje geplaatst. Er wordt lacherig gedaan over de persoon zelf en over zijn manier van doen. Maar ergens is het wel effectief. Want de hele boel komt in beweging.
Hoe zouden onze organisaties er uit zien als er meer Trumpen, Poetins en Xi Jinpings zouden zijn? Mensen die met strakke hand dingen voor elkaar krijgen. Want als het bij leiderschap gaat om het realiseren van impact, dan is er vast wel iets goeds van hen te leren.
Customeyes kan je helpen met het verbeteren van je klantgerichtheid, maar de richting en kaders bepaal je als organisatie zelf. Ik blijf het een interessante gedachte vinden: heeft een bedrijf met een sterk hiërarchisch leiderschap een grotere klantgerichtheid dan een zelfsturende organisatie? En wat zijn dan de elementen die de doorslag geven?
Ik denk dat ik nog maar even doorzoek naar een goede leiderschapstraining. Graag leer ik wat bij van onze wereldleiders.