Klantgericht communiceren is een thema dat bij veel organisaties die aan klantgerichtheid werken steeds belangrijker wordt. Om organisatiebreed klantgericht te kunnen communiceren, heb je in ieder geval 2 dingen nodig:
Gedeeld inzicht in klantverwachtingen is een voorwaarde voor klantgericht communiceren. Dat werkt zo: in veel organisaties aan de bovenkant van het MKB, werken enkele honderden medewerkers. De klant ziet dit echter niet. De klant ziet 1 organisatie en hij verwacht van alle medewerkers binnen die organisatie dezelfde behandeling. Voor veel management teams in organisaties van dit formaat, is het een grote uitdaging om aan deze verwachting te voldoen.
Eén manier om klantgericht communiceren te faciliteren, is door klantinzichten te gebruiken om klantprocessen (veelgebruikte synoniemen zijn ‘de klantreis’ en ‘customer journey’) te verbeteren. Je gaat dan op zoek naar een antwoord op de vragen als:
De antwoorden leg je vast in een uitgebreide omschrijving. Wat je wilt, is dat alle medewerkers met klantcontact de klant kent en hem goed kan helpen met die kennis. Iedereen moet klantgericht denken.
Om dat niet te ingewikkeld te maken, kun je werken met klantwaarden. Klantwaarden zijn woorden waarin de klant zich uitdrukt als je aan hem vraagt: ‘wat vind je van ons?’ Een klant komt dan terug met woorden als ‘betrouwbaar’, ‘deskundig’ etc. Het zijn deze waarden waarmee jullie je onderscheiden van de rest! Klantgericht communiceren begint dus bij het uitdragen van de juiste klantwaarden.
Het mooie van deze waarden is dat de klant ze benoemt. Hoe klantgericht wil je het hebben?
Wil je meer weten over klantgerichtheid ontwikkelen? Lees hier verder.
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen: