Als je de behoeften van je klant begrijpt, heb je een flinke stap gezet sinds het moment dat je naar hem bent gaan luisteren. Want luisteren en begrijpen zijn echt twee heel verschillende dingen. Als je een klant begrijpt, betekent dat namelijk dat je correct interpreteert wat je hebt gehoord.
“Ik wil graag een goede tandpasta van merk X, want ik bang ben voor de tandarts.”
Misschien herken je jezelf wel in bovenstaande uitspraak. Het is een strategie die eerder gebruikt is in de wereld van tandpastamarketing. Jouw consumenten kiezen voor je product omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze daarmee hun gebit beschermen. Ze beschermen het niet in de eerste plaats tegen gaatjes of tandplak, maar uit angst voor de controle van de tandarts.
Kortom, klantbehoeften kunnen dus verschillen van wat het product beoogt. De klant heeft geen behoefte aan tandpasta, maar wel aan een schoon gebit zodat hij met een gerust hart naar de tandarts kan. Je werkt klantgericht wanneer jij de klant te begrijpt en de klantbehoefte goed inschat.
Hoe klantgericht ben jij? Doe hier de test in 3 minuten.
Om deze behoeften goed in te schatten, heeft Customeyes het klantwaardemodel ontwikkeld. In dit model brengen wij in kaart wat klanten belangrijk vinden op verschillende klantniveaus. Het klantwaardemodel geeft een overzichtelijke interpretatie van klantverwachtingen, die je gemakkelijk kunt delen in de hele organisatie. Aan de hand van dit model bepaal je welke drie waarden het belangrijkst zijn en die laat je in elke interactie met de klant terugkomen.
Terug naar het tandpastavoorbeeld: klanten vinden het belangrijk om hun gebit te beschermen. Een tandpastafabrikant doet er dus goed aan om te focussen op deskundigheid in het maken van tandpasta, op een innovatief karakter en op een betrouwbaar imago.
Een klantstrategie opzetten, samen met je klanten. Leer hoe je dat doet met behulp van het Klantwaardemodel van Customeyes
Meer informatie