Kwantitatief onderzoek is maatwerk. Het onderzoek dat jij onder de klanten van jouw organisatie doet, ziet er anders uit dan dat van de concurrent. Factoren zoals het doel van je onderzoek, maar ook het taalniveau van de respondenten beïnvloeden de vorm en inhoud van je onderzoek. Toch zijn er gemeenschappelijke delers waar je rekening mee kunt houden: de zeven kenmerken.
Wil je onderzoek doen onder je klanten, dan is de kans groot dat je dit doet met een kwantitatief onderzoek. Bij dit onderzoek haal je statistisch betrouwbare informatie op. Je kunt er antwoorden mee vinden op vragen zoals: hoeveel procent van mijn klanten is zeer tevreden met onze dienstverlening? Maar ook: welke factoren hebben een positieve invloed op de tevredenheid van onze klanten en welke juist niet? De analyse van de onderzoeksresultaten helpt je om de juiste beslissingen te maken over de toekomst van je organisatie. Maar hoe steekt een sterk onderzoek in elkaar? Een goed opgezet onderzoek is te herkennen aan deze kenmerken:
Kwantitatief onderzoek kies je als je op zoek bent naar betrouwbare en nauwkeurige resultaten. Je wilt bijvoorbeeld uitvinden hoe klanten de producten of dienstverlening van jouw organisatie waarderen. Met dit onderzoek haal je hele gerichte en nauwkeurige resultaten op. Ben je op zoek naar achterliggende motivaties en behoeftes van je klanten, dan kies je eerder voor kwalitatief onderzoek.
Kwantitatief onderzoek doe je altijd met gestructureerde vragenlijsten. Alle respondenten krijgen ongeveer dezelfde vragen (hier zijn uitzonderingen in, bijvoorbeeld als je ervoor kiest om op basis van bepaalde kenmerken splitsingen in de vragenlijst te maken). Die vragen zijn meestal gesloten. Dit is nodig om de resultaten te kunnen kwantificeren. In de vragenlijst is het verder meestal wel mogelijk voor respondenten om bepaalde vragen of stellingen over te slaan wanneer die niet op hen van toepassing zijn.
De vragen die je bij kwantitatief onderzoek stelt, zijn in de regel dus gesloten. Dit wil zeggen dat de respondenten de keuze hebben uit een aantal vooraf vastgestelde antwoorden. Het handigst is om één antwoordschaal te kiezen voor het hele onderzoek, bijvoorbeeld een vijfpuntsschaal. Daarin kun je kiezen tussen de antwoorden ‘helemaal mee oneens’, ‘mee oneens’, ‘neutraal’, ‘mee eens’ of ‘helemaal mee oneens’. Door te kiezen voor één antwoordschaal, blijven de antwoorden binnen je onderzoek vergelijkbaar.
Om statistisch betrouwbare en representatieve uitspraken te kunnen doen over je doelgroep, kun je het best een grote groep mensen tegelijk ondervragen. Hoe groter de onderzoeksgroep, hoe hoger de kans dat je representatieve en statistisch betrouwbare resultaten vindt.
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen:
Wanneer je een kwantitatief onderzoek afneemt bij je klanten, dan kies je vooraf de methode. Wil je jouw klanten telefonisch ondervragen? Of stel je een online onderzoek op en stuur je klanten een link naar de vragenlijst? In de blog ‘Kwantitatief onderzoek: methoden op een rij’ gaan we dieper in op de verschillende methodes voor zo’n onderzoek.
Is je onderzoek afgerond en heb je de resultaten binnen, dan wil je die presenteren aan de directie of je collega’s op de vloer. Daarom is de weergave van de resultaten van kwantitatief onderzoek cruciaal. Alleen wat cijfertjes op papier, daarmee breng je de boodschap niet over. De resultaten van het onderzoek –dat zijn dus meestal percentages en aantallen- worden weergegeven in tabellen, grafieken en cirkeldiagrammen. Voor de analyse en visualisatie van de resultaten, kun je kiezen voor SPSS of een alternatief statistisch softwareprogramma.
Een onderzoek naar bijvoorbeeld klanttevredenheid wint aan kracht door het te herhalen. Een eenmalige meting is slechts een momentopname. Door het onderzoek regelmatig op exact dezelfde manier te herhalen, zie je ontwikkelingen en verbanden. En zo kun je juiste veranderingen in je organisatie doorvoeren, gestaafd met statistisch betrouwbaar bewijs.