Is de professional de volgende witte neushoorn?

Is de professional de volgende witte neushoorn?

Customeyes
Iedere klant wil te maken hebben met professionals, want die krijgen het werk gedaan. Maar de professional van nu is anders dan die van tien jaar geleden.

Werk jij samen met klanten? Dan hoop je dat ze jou in ieder geval zien als een professional. Want als je je werk ook maar een beetje serieus neemt, wil je als professional gezien worden. Tenminste… is dat nog wel zo? Professionaliteit zegt iets over hoe goed je bent in je werk, maar heeft ook allerlei associaties waar niet iedere klant op zit te wachten. Is professionaliteit, met al deze associaties, nog wel waar je naar moet willen streven?

 

De professional

Is ‘professioneel’ een van de eerste woorden die je associeert met de plek waar je werkt? Dan heb ik eerlijk gezegd meteen een negatief beeld van de sfeer: je spreekt je manager aan met ‘u’ en met directe collega’s heb je het op maandagochtend eerder over werk dan over het weekend. Bij een professionele werkomgeving horen standaarden in taalgebruik, klederdracht enzovoorts.

Professionaliteit hangt gevoelsmatig namelijk samen met formaliteit

 

Een professional is in ons hoofd een man in pak. Het is een e-mail beginnen met ‘L.S.’ en een klantrelatie onderhouden met een bepaalde mate van afstandelijkheid.

Professioneel werken is nodig

Laten we eerlijk zijn; professionaliteit is binnen een werkomgeving natuurlijk gewoon noodzakelijk. Een professional krijgt het werk namelijk gedaan. Als professionele accountmanager zorg je ervoor dat de klant hoe dan ook krijgt waar hij voor betaald heeft. Professionaliteit brengt dus ook iets van zekerheid. En dat is belangrijk, want het is altijd iets wat een klant verwacht.

Het niveau waarop accountmanagers taken uitvoeren is in 2018 onveranderd professioneel. Maar het valt me op dat de standaarden die om het begrip heen hangen, de laatste tijd steeds meer losgelaten worden.  

 

Professionaliteit wordt namelijk persoonlijker

Steeds meer dagelijkse situaties bewijzen voor mij bovenstaande kop. Bijna dagelijks krijg ik drip e-mails met aanbiedingen van voor mij relevant nieuws. De ene nog informeler dan de ander. Een paar recente voorbeeldjes:  

 

  • ‘Dear Paul, I wanted to reach out to see if you would be open for a quick call sometime in the next few weeks to discuss your plans to use interactive content in 2018.’
  • ‘Hey Paul, I noticed you’ve been looking at content on BrightTALK and was wondering what stemmed your interest on this subject?’
  • ‘Paul, I’ve been hoping to reach you and have been unsuccessful. While I’ve been waiting for your call back, I put together this video. Let me know if I should join Adele’s band or keep my day job.’

 

Het laatste mailtje was getiteld ‘Hello’. Als je geen zin hebt gehad om op de link te klikken: hij verwijst naar een video, waarin verschillende medewerkers van het betreffende bedrijf het gelijknamige nummer van Adele zingen. Best grappig.

 

Dat is nieuw, die informaliteit. Nog niet zo lang geleden schreef je in een mailing meestal een organisatie aan. Voornamen waren onbekend, dus een mailing begon met ‘geachte heer/mevrouw’. In een paar jaar tijd is de toon compleet omgeslagen, zo’n beetje naar de aanspreekvorm van een WhatsApp gesprek tussen vrienden. Overigens gebruiken steeds meer professionals WhatsApp bij klantcontact.

 

Ook binnen Customeyes is er veel veranderd. Zonder formeel overleg overigens. Het meest zichtbare verschil is misschien wel het verdwijnen van pakken en het verschijnen van baarden (en soms zelfs sneakers), ook op bezoek bij de meeste klanten. Informaliteit is inmiddels volledig geaccepteerd. Wat niet veranderd is, zijn de verwachtingen over de kwaliteit van het werk.

Checklist: De vier fasen van succesvol klantenonderzoek in B2B

Checklist: De vier fasen van succesvol klantenonderzoek in B2B

Volg de vier fasen van succesvol klantenonderzoek en haal bruikbare inzichten op. Hiermee kan jij verantwoorden, verbeteren of vernieuwen.

Meer informatie

Je kunt je niet meer verschuilen

Ik vind het een mooie ontwikkeling. In mijn ogen schaven we hiermee namelijk beetje bij beetje de oppervlakkige standaarden af van de ‘professional’. Je kunt je steeds minder makkelijk verschuilen achter een pak en andere nietszeggende statussymbolen. We kijken automatisch steeds meer naar persoonlijke kwaliteiten. Bovendien maakt informaliteit het werk leuker. Je mág meer van jezelf laten zien.

 

Vaar jij al mee?

Dus. Is professionaliteit nog wel waar je naar moet willen streven? Dat ligt er wat mij betreft aan wat professionaliteit voor je betekent. Als het betekent dat je in een duur pak en een mooie auto naar een klant kunt rijden, dan behoor je tot een uitstervend ras. Niet zo handig om na te streven. Betekent het dat je aan werk gerelateerde kwaliteiten steeds wilt blijven ontwikkelen terwijl je wel jezelf durft te laten zien? Dan vaar je mee op een succesvolle trend.


Customeyes Customeyes Onderzoeksbureau LinkedIn