Steeds meer mensen zien in dat het belang om te investeren in bestaande klantrelaties steeds groter wordt. Naast het binnenhalen van nieuwe klanten, is het waardevol om bestaande klantrelaties te verdiepen en te verstevigen. Dit blijft vaak onvoldoende benut, terwijl je klanten van vandaag je logische klanten van morgen zijn. Relatiemanagement is een actueel thema. Maar het aangaan en onderhouden van een klantrelatie is niet makkelijk. Wat kan je doen om de persoonlijke relatie met je klant hechter te maken? Wij hebben vijf tips voor je op een rij gezet.
Je bereikt een plezierige relatie en resultaten met heldere communicatie. Het gaat er niet alleen om wat je zegt, maar ook hoe je iets zegt. Benader je gesprekspartner vanuit een gelijkwaardige positie. En hoe simpel het ook klinkt: kom je afspraken na. Net zoals in ieder andere relatie, gaat het in de relaties met je klanten om vertrouwen.
Klanten prikken er na verloop van tijd doorheen als je gekunsteld interesse toont. Een duurzame persoonlijke relatie bouw je alleen op als je dicht bij jezelf blijft. Oprechte interesse betaalt zich vroeg of laat terug. Houd dus altijd de vraag ‘Hoe kan ik jou helpen?’ in je achterhoofd. Constructief mee denken met de ander, zonder daar direct iets voor terug te willen, is één van de aspecten die een relatie juist sterk maakt.
Het is belangrijk om je in te leven in je klanten. Als je jouw klanten begrijpt, heb je van daaruit de mogelijkheid om je klanten te adviseren. Vanuit welke positie handelt je relatie en met welke processen heeft hij of zij in de organisatie te maken? Des te beter je jouw klanten kent, des te meer je jouw adviezen kan laten aansluiten bij hun behoeften. De waarde die je daarmee creëert is essentieel!
Het is niet altijd om rozengeur en maneschijn. Soms ontstaan er moeilijke situaties waarbij de emoties hoog oplopen. Probeer een vraagstuk altijd te verhelderen: wat is er aan de hand, hoe komt dat en wat kun je daar persoonlijk in betekenen? Wees daarin eerlijk. Zoek naar goede, haalbare oplossingen die voor beide partijen bevredigend zijn.
In een goede relatie zijn de wederzijdse verwachtingen helder en worden deze waargemaakt. U maakt de relatie sterker door de verwachtingen van je klanten te overtreffen. Als je de verwachtingen van je klanten scherp heeft en weet waar je toegevoegde waarde zit, kan je hier gericht op inspelen. Dit is de opmaat voor een partnerrol waarmee je jouw klanten pas echt aan je bindt.
De kracht van relaties zit niet in een CRM-systeem of in die jaarlijkse borrel. Dit zijn slechts hulpmiddelen. Uiteindelijk gaat het er om dat je een continue mix van inlevingsvermogen, klantgerichtheid, luisteren en samenwerken laat zien. Sterke, persoonlijke klantrelaties zijn de basis van elke succesvolle organisatie. Niets voor niets luidt de gevleugelde uitspraak: ‘People do business with people’.