Voordat je aan klantenonderzoek begint maak je al veel keuzes: wat zijn je vragen, wie ondervraag je en op welke manier doe je dat? Kies je voor enquêtes onder een grote groep klanten (kwantitatief onderzoek) of interview je twintig klanten face-to-face (kwalitatief onderzoek)? Om je te helpen bij het maken van de juiste keuze, duiken we in het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
Laten we beginnen met de basis:
De verschillende soorten kwalitatief onderzoek
Zeven kenmerken van kwantitatief onderzoek
Hoe ziet zo’n onderzoek er in de praktijk uit? De belangrijkste eigenschappen op een rij:
Eigenschappen van kwalitatief onderzoek
Eigenschappen van kwantitatief onderzoek
Nog één voorbeeld om het verschil tussen de twee methodes te illustreren:
Met kwantitatief onderzoek stel je vast je dat klanten jullie nieuwe winkelinrichting gemiddeld met een 8 beoordelen. Met kwalitatief onderzoek ontdek je ook waaróm dat zo is.
Het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek zit hem dus in de onderzoeksmethode en het soort informatie dat je ermee ophaalt. Maar er zijn nog twee punten van verschil:
1. Ander formaat onderzoeksgroep
Bij kwantitatief onderzoek ondervraag je meestal een grote groep respondenten, soms wel honderden of duizenden mensen in één keer. Bij kwalitatief onderzoek is het aantal respondenten een stuk kleiner. Denk aan groepen van 15 tot 30 mensen.
2. Andere tijdsinvestering
Kwantitatief onderzoek vergt een grote tijdsinvestering vóóraf. De vragenlijst moet 100% kloppen, want verstuurd is immers verstuurd. Bij kwalitatief onderzoek zit de grootste tijdsinvestering achteraf. Het terugluisteren en transcriberen van de interviews kost veel tijd, net als de het invoeren van de data en de uiteindelijke analyse.
Dan blijft natuurlijk de hamvraag: wanneer ga je voor kwalitatief onderzoek en wanneer is de keuze voor kwantitatief onderzoek juist beter?
Wanneer dan kwalitatief onderzoek?
Kwalitatief onderzoek kies je als je bezig bent met verbeteronderzoek of vernieuwingsonderzoek. Bij verbeteronderzoek zoek je het antwoord op vragen zoals: ‘Hoe kunnen we beter aan de verwachtingen van onze klanten voldoen?’ Bij vernieuwingsonderzoek probeer je in te spelen op het veranderingen rondom je bedrijf of organisatie. Je wilt weten wat klanten van jullie willen in een veranderende wereld. Voor beide soorten onderzoek is het belangrijk om diep in de belevingswereld van klanten te duiken. En daar leent kwalitatief onderzoek zich het beste voor.
Wanneer dan kwantitatief onderzoek?
Stel, je moet aan de directie laten zien dat de mate van klanttevredenheid over een bepaald product stijgt. Daar heb je harde cijfers voor nodig. Bij dit soort verantwoordingsonderzoek kies je eerder voor kwantitatief onderzoek. Doordat kwantitatief onderzoek gemakkelijk te herhalen is, maak je ontwikkelingen en trends snel inzichtelijk.
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen: