Onlangs sprak ik met een van onze klanten, die vroeg hoe belangrijk het is om te werken met collega’s met de competentie klantgerichtheid. Belangrijk, zei mijn onderbuikgevoel, maar het duurde even voor ik de woorden vond waarom. Ik kom hier in alinea drie op terug, maar ben benieuwd of je je kunt vinden in de gedachtegang ernaartoe.
In ieder succesvol traject richting een meer klantgerichte organisatie, verzamel je inzicht over de wensen en verwachtingen van de klant. De meest gebruikte middelen om deze verwachtingen te verzamelen zijn vragenlijsten en interviews, maar het doel is altijd om de klant beter te begrijpen. Met andere woorden:
Het is mooi om te zien dat steeds meer managers op onderzoek gaan naar de verwachtingen van hun klanten. Begrip is namelijk een mooie bouwsteen voor een langdurige professionele relatie; een relatie op basis van vertrouwen, waarin beide partijen toegevoegde waarde ervaren. Maar met begrip van de klantwens ben je er nog niet. Dit is waarom:
Pas als de klant merkt dat je hem begrijpt, verbeter je de relatie. Dit is precies waarom het belangrijk is om te werken met collega’s die de competentie klantgerichtheid bezitten. Collega’s met deze competentie, zijn er goed in om klantkennis zo toe te passen dat de klant er wat van merkt.
Duizenden mensen gingen je voor in het downloaden van ons e-book ‘Vergroot je Klantwaarde met de Klantgerichtheidsladder – de interne beweging naar klantgerichtheid’.
Leer net als hen patronen rondom klantgerichtheid in je organisatie herkennen en krijg concreet advies over hoe je ze doorbreekt:
Klantgerichtheid gaat verder dan vragen van klanten vriendelijk afhandelen. Binnen klantgerichte organisaties zijn de wensen van de klant voor iedereen helder. Klantgerichte collega’s kunnen vanuit deze klantkennis in specifieke situaties keuzes maken over de beste uitkomst voor de klant. Maar deze houding is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Sommige collega’s zijn van nature klantgerichter dan anderen.
Een vraag die veel klantgerichte managers bezighoudt is ‘Hoe ga ik om met verschillende kwaliteiten van medewerkers?’ Drie manieren om hiermee om te gaan zijn:
Het traject naar meer klantgerichtheid is in iedere organisatie anders, afhankelijk van de sector, de grootte van je organisatie en de fase richting klantgerichtheid waarin je je nu bevindt. Het enige dat wel vaststaat, is dat een klantgerichte organisatie zonder klantgerichte medewerkers niet bestaat.