Elk sociaal netwerk heeft andere mogelijkheden om in contact te komen met uw doelgroep, een relatie op te bouwen en zo de klanttevredenheid te verhogen.
Social media is hot en steeds meer organisaties zien het nut van deze nieuwe vorm van media. In dialoog gaan met klanten en potentiële klanten om zo de relatie te intensiveren. Toch blijkt het lastig voor veel organisaties om zich op het sociale pad te wagen. Waar begint u en is het mogelijk om de naamsbekendheid én klanttevredenheid te verhogen via social media? Het vergt enige inspanning en dan is het zeker mogelijk.
Social media, wat is dat?
Wikipedia omschrijft social media als volgt: “Social media of sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Tevens is er sprake van interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling.” Er zijn verschillende vormen van social media. Denk aan sociale netwerken als Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn. Ook blogs mogen gerekend worden tot de sociale media. Bloggers stellen onderwerpen aan de kaak waar men op kan reageren, waardoor zo het dialoog ontstaat.
Hoe kunt u sociale netwerken benutten?
Elk sociaal netwerk heeft andere mogelijkheden om in contact te komen met uw doelgroep, een relatie op te bouwen en te versterken en zo de klanttevredenheid verhogen. Het verschilt echter per organisatie waar de doelgroep actief is.
-
LinkedIn LinkedIn is een sociaal netwerk voor de zakelijke markt. Zijn uw klanten of potentiële klanten actief op LinkedIn? Zo ja, zorg ten eerste dat u en uw medewerkers hier ook actief zijn en dat iedereen met elkaar ‘gelinkt’ is en met zo veel mogelijk (zakelijke) relaties. Post regelmatig updates met relevante informatie of links. Bekijk welke Groups interessant zijn om bij aan te sluiten. Binnen de Groups wordt namelijk gediscussieerd over onderwerpen die bij de een groep mensen spelen. Als u een Group ontdekt waar uw klanten of potentiële klanten actief zijn, kunt u zich in de discussies mengen. Geef inhoudelijke tips of vraag feedback over onderwerpen waar u mee bezig bent. Zo werkt u op een persoonlijke manier aan de branding van uw organisatie, wat de band met klanten en potentiële klanten versterkt. Beveel niet uw eigen producten of diensten aan, want dat is binnen de social media not done!
-
Facebook Het kan echter ook zo zijn dat uw doelgroep minder actief is op LinkedIn en juist actiever op Facebook is. Facebook is geen zakelijk netwerk, dus pas hier zeker op met ‘te zakelijke’ communicatie. Op Facebook kunt u een fanpage van uw organisatie of uw product maken, met informatie, evenementen, links, filmpjes, et cetera. Uw medewerkers en (potentiële) klanten kunnen deze fanpagina ‘leuk vinden’ (liken), wat verschijnt op hun persoonlijke prikbord. Probeer uw fanpagina op een originele wijze onder de aandacht te brengen. Dan is de kans groter dat uw doelgroep het leuk vindt en met elkaar bespreekt. Hierdoor wordt de naamsbekendheid van uw organisatie vergroot en werkt u wederom aan de band met uw doelgroep.
-
Twitter Is uw doelgroep actief met Twitter? Zorg dat u een bedrijfstwitter opzet, waarbij u en/of uw medewerkers regelmatig nieuwtjes tweeten die in lijn liggen met uw organisatie en de producten of diensten die u aanbiedt. Post regelmatig en informatief om zo de volgers van uw account te voorzien van relevante informatie. Ook via Twitter kunt u vragen of discussieonderwerpen onder de aandacht brengen, waardoor u in dialoog komt met uw doelgroep.
-
Blogs Combineer uw Twitter met een blog, waarin u belangrijke onderwerpen onder de aandacht brengt. Geef uw mening over trends in uw markt, nieuwe producten of vaak terugkerende vragen van klanten. Uw volgers kunnen reacties achterlaten en met u en anderen in gesprek gaan over het onderwerp. U kunt uw blog ook via LinkedIn en Facebook promoten. Stuur een link rond bij elk nieuw artikel en moedig uw relaties/ vrienden/ volgers aan om mee te denken. Bij LinkedIn kunt u zelfs uw blog (als u met WordPress werkt) in uw profiel tonen.
Goodwill
Als niet alleen u, maar al uw medewerkers enthousiast zijn over de inzet van social media en daadwerkelijk op een positieve manier deze media gebruiken, heeft u een groot bereik en levert dit u zeker goodwill op. U intensiveert de relatie met uw klanten en potentiële klanten. Uw doelgroep ontdekt de persoonlijke kant achter uw organisatie en merkt dat u open staat voor ideeën en feedback. Zo kan de inzet van social media een grote invloed hebben op uw naamsbekendheid en klanttevredenheid.