Voor veel van onze opdrachtgevers vormt klantenonderzoek de start van een positieve beweging in de richting van klantenbinding. Door meetbaar te maken hoe klanten toegevoegde waarde ervaren, krijgen zij inzicht in hoe ze dat kunnen verhogen. Een professioneel onderzoek is vaak al van invloed op de loyaliteit van klanten. Alleen al de professionele en persoonlijke aandacht voor de klant heeft een positief effect op hun tevredenheid en loyaliteit. Het uiteindelijke verschil kun je maken door actie te ondernemen na zo’n onderzoek. Pas dan voelen klanten dat je hen écht serieus neemt.
Om je op weg te helpen naar succesvolle klantenbinding zijn hier 5 tips voor betere klantenbinding:
Ziet je klant je simpelweg als een leverancier, of beschouwt hij je als partner? Dit hangt af van jouw instelling als organisatie. Zit je meer in de B2B of B2C hoek? Wil je meer lezen over welke rollen een klant je kan gunnen?
De volgende stap is het bepalen van de vorm van klantenbinding die al bestaat tussen jou en je klant, of die het beste zou aansluiten op jouw klant. Gaat het om rationele, normatieve of emotionele binding?
Bepaal vervolgens hoe ver de klant wil dat je gaat. Verwacht hij dat je proactief meedenkt, of simpelweg dat je het hem makkelijk maakt? Als je dit hebt vastgesteld kun je bedenken hoeveel tijd en energie je per klant wil steken in het versterken van de klantenbinding.
Wees als organisatie altijd eerlijk en transparant naar je klanten toe. Dit helpt bij het opbouwen van een vertrouwensrelatie, en zal leiden tot loyale klanten.
Dit kun je bereiken door schijnbaar voor de hand liggende, simpele gebaren zoals snelle, beleefde en vriendelijke reacties tijdens elk contactmoment met de klant. Laat niet op je wachten, hoe druk je het ook hebt.
De loyaliteit van de klant staat centraal als het gaat om klantenbinding. In dit artikel hebben we je de eerste handvatten gegeven over het loyaler maken van de klant om een betere klantenbinding te creëren. Onderzoek jij graag je zelf je klantenbindingsniveau? Download dan onze gratis checklist om een klantenonderzoek op te zetten.