Je wilt tevreden klanten. Nu en in de toekomst. Je klant heeft alleen de intentie om loyaal te blijven als hij tevreden is over jullie producten, dienst of dienstverlening.
Iedereen begrijpt dat een tevreden klant een verhoogde kans betekent op een loyale klant. Daarom is klanttevredenheid inmiddels een KPI bij veel commerciële afdelingen. Zo’n goede score als KPI is een mooi streven, maar het lukt in de praktijk vaak nog niet om de klanttevredenheid te verhógen. De vraag is dus: hoe doe je dat?
Een deel van een antwoord zit hierin: klanttevredenheid verhogen begint met begrijpen hoe het ontstaat. Dat heeft alles te maken met perceptie. Kijk maar naar het filmpje hieronder:
Om te kunnen werken aan je klanttevredenheid, heb je eerst een beeld nodig van de huidige kwaliteitsperceptie van je klant. In andere woorden: het is onmogelijk om actie te ondernemen op meer tevreden klanten, als je niet weet waarom je klanten nu tevreden zijn. Hoewel het logisch klinkt, voeren we dagelijks gesprekken met mensen die blind aansturen op een ‘gevoel’ van wat de klant vindt.
We zijn nog nooit een bedrijf tegengekomen waarover alle klanten eensgezind waren in hun beoordeling. Dit is precies wat het lastig maakt om aan klanttevredenheid te werken. De ene klant vindt het tegenovergestelde van de ander.
De kúnst is om een rode draad te vinden in de meningen van je klanten. Dat is wat we bij Customeyes doen in onze onderzoeken. We verzamelen op verschillende niveaus informatie over wat klanten vinden en geven dat op zo’n manier aan je terug dat je ermee kunt werken. Het doel? Dat is altijd om jullie te helpen om een stukje dichter bij de klant te komen.
Succesvolle organisaties weten precies welke behoeften hun klanten hebben. Zij vragen regelmatig feedback aan hun klanten en verbeteren de relatie continu. Wil je ook een professioneel klantenonderzoek opzetten?
Lees deze checklist als je concrete tips wilt over succesvol klantenonderzoek. Je krijgt inzicht in de volgende onderwerpen: